Протидія булінгу (цькуванню)

Булінг (цькування), тобто діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві. У тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.

Типовими ознаками булінгу (цькування) є:

— систематичність (повторюваність) діяння;

— наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);

— дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.​

 

Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти, порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).

       Із метою створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти здобувачів освіти педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу зобов’язані повідомляти керівника закладу про випадки булінгу, учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.

Відповідно до такої заяви керівник закладу видає рішення про проведення розслідування із визначенням уповноважених осіб. Для прийняття рішення за результатами розслідування керівник закладу скликає засідання комісії з розгляду випадків булінгу. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то керівник закладу повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Службу у справах дітей.

       У разі, якщо комісія не кваліфікує випадок як булінг, а постраждалий не згодний із цим, то він може звертатися до органів Національної поліції України із заявою.

Керівник закладу повідомляє про терміни, порядок реагування на доведені випадки булінгу, відповідальність осіб, причетних до булінгу та процедуру розгляду відповідно до законодавства.

       Згідно з КУпАП булінг учасника освітнього процесу тягне за собою накладання штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів або від 20 до 40 годин громадських робіт. Якщо булінг вчинено групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, штраф становитиме від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів або громадські роботи від 40 до 60 годин. Булінг, вчинений малолітньою або неповнолітньою особою, тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють.

Поради батькам

Звертайте увагу на поведінку та настрій своїх дітей, їх фізичний та психічний стан. Можливо, ваша підтримка — це найперше, чого дитина потребує. Якщо ви виявили проблему, пов’язану з булінгом (вашу дитину б’ють чи ображають) звертайтесь:

     — з заявою до поліції та закладів охорони здоров’я з фіксацією побоїв,

  — до директора  (письмово, звернення надавайте секретарю із зазначенням вхідного номера на вашому примірнику).

Відповідальність

Запам’ятайте самі та навчіть свою дитину про відповідальність за заподіяння шкоди іншій особі. До адміністративної відповідальності притягуються з 16 років, а до того відповідальність за вчинки дітей несуть їхні батьки.

Булінг – штраф 850-3400 грн., громадські роботи від 40 до 100 год. (ст.173-4 КУпАП).

Викрадення чужого майна (крадіжки, шахрайство)— штраф, виправні роботи до 1 міс., адмінарешт — 5-10 діб, повторно — збільшений штраф, виправні роботи — 1-2 міс., адмінарешт — 10-15 діб (ст. 51 КУпАП).

Дрібне хуліганство (нецензурна лайка в громадських місцях, образливе чіпляння до громадян та інші подібні дії) — штраф, громадські роботи, виправні роботи, адміністративний арешт до 15 діб (ст. 173 КУпАП).

Ухиляння батьків від виконання обов’язків стосовно виховання дітей теж тягне за собою адміністративну відповідальність, адже відповідно до ст. 50 Сімейного кодексу України, батьки зобов’язані: виховувати дитину в дусі поваги до прав та свобод інших людей.

          Нормами цього закону не передбачається внесення змін до Кримінального кодексу України стосовно запровадження кримінальної відповідальності за скоєння правопорушень, пов’язаних з булінгом (цькуванням),   оскільки скоєння правопорушником при вчиненні булінгу (цькування) інших дій, кваліфікуються відповідними статтями Кримінального кодексу України, зокрема – заподіяння тілесних ушкоджень різних видів тяжкості тощо. За такі дії з 16 років, а в окремих випадках з 14 років настає кримінальна відповідальність:

Побої і мордування — умисне завдання удару, побоїв або вчинення інших насильницьких дій, які завдали фізичного болю і не спричинили тілесних ушкоджень, — штраф, громадські роботи на строк до 200 годин, виправні роботи — до 1 року, групове — обмеження/позбавлення волі до 5 років (ст. 126 Криімнального кодексу України).

Погроза вбивством, якщо були реальні підстави побоюватися здійснення цієї погрози — арешт на строк до 6 місяців або обмеженням волі на строк до 2 років (ст. 129 ККУ).

Хуліганство, тобто грубе порушення громадського порядку з мотивів явної неповаги до суспільства, що супроводжується особливою зухвалістю чи винятковим цинізмом, — штраф, арешт на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до 5 років. Групове хуліганство — обмеження волі на строк до 5 років або позбавленням волі на строк до 4 років (стаття 296 ККУ).

Умисне тяжке тілесне ушкодження — позбавлення волі на строк від 5 до 8 років (ст.121 ККУ).

Умисне легке тілесне ушкодження — штраф, громадські роботи на строк до 200 годин, виправні роботами на строк до одного року (ст. 125 ККУ).

         Отже, при вчиненні подібних дій стосовно вашої дитини варто обов’язково фіксувати побої і звертатись до поліції за номером 102. Після того, як дитину визнають потерпілою, звертайтесь за призначенням адвоката, гарантованого державою, до найближчого центру/бюро правової допомоги:

Кожна дитина або її законний представник мають право звернутись і отримати безоплатну консультацію юриста. У разі потреби представляти інтереси в суді — усі без виключення діти мають право на призначення адвоката (юриста) за рахунок держави.

       

Н А К А З 

по Великобубнівському ЗДО (Центр розвитку дитини) «Берізка»

від 28.08.2020  № 93р "Про заходи, спрямовані  на запобігання

булінгу (цькуванню)"

Відповідно до абзацу дев’ятого частини першої статті 64 Закону України «Про освіту», згідно з пунктом 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 р. №630 (із змінами), наказу Міністерства освіти і науки України від 26.02.2020 № 293 «Про затвердження Плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти» та з метою підвищення ефективності діяльності щодо запобігання та протидії булінгу, створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти

 

НАКАЗУЮ:

          1. Забезпечити створення у ЗДО безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування), у тому числі, шляхом реалізації плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу.

          2. Розробити, затвердити та оприлюднити план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в ЗДО(додаток 1).         

          3. Створити комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) у складі:

голова комісії: Корнух Т.М. ,директор

члени комісії:   Топчій С.М.,вихователь-методист

                          Галайко В.І ,практичний психолог

                          

          4. Комісії з розгляду випадків булінгу (цькування):

       4.1. Розглядати заяви про випадки булінгу (цькування) учасників освітнього процесу та видавати рішення про проведення розслідування.

       4.2.  Скликати засідання комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживати відповідних заходів реагування.

       4.3. Забезпечувати  виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг учасникам освітнього процесу, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування).

       4.4. Повідомляти уповноваженим підрозділам органів Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування).

       4.5. Забезпечувати на веб-сайті відкритий доступ до такої інформації та документів: правила поведінки учасників освітнього процесу; план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню); порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування); порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування)  та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування).

          5. Вихователям, спеціалістам:

       5.1.  Забезпечувати здобувачам освіти захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю.

       5.2. Повідомляти керівництво про факти булінгу (цькування) стосовно здобувачів освіти, педагогічних працівників, інших осіб, які залучаються до освітнього процесу, свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.

       5.3 Сприяти керівництву у проведенні розслідування щодо випадків булінгу (цькування).

       5.4. Виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування).

          6. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.

  

Директор             Т.М.Корнух

 

 

Додаток 1

до наказу № 93р

від 28.08.2020р.

 

ПЛАН заходів  Великобубнівського ЗДО (Центр розвитку дитини) «Берізка»

 

спрямованих на запобігання  та протидію булінгу (цькуванню) у

 

  1.  Опрацювання законодавчих документів, практик протидії булінгу (цькуванню) - вересень. Відповідальні: Галайко В.І., Топчій С.М.
  2.  Здійснювати інформаційно-просвітницьку діяльність серед учасників освітнього процесу щодо булінгу (цькування) та нетерпимого ставлення до насильницької моделі поведінки в міжособистісних стосунках - постійно. Відповідальні: Галайко В.І., Топчій С.М.
  3. Профілактична діяльність, спрямована на запобігання вчинення дитиною та стосовно дитини булінгу (цькуванню) - постійно. Відповідальні: Галайко В.І., Топчій С.М.
  4.  Розмістити на офіційному веб-сайті, інформаційному стенді ЗДО номери телефону гарячої лінії протидії булінгу, інші нормативні матеріали, оновлення інформації - вересень. Відповідальна:   Галайко В.І.

5. Виготовлення буклету «Ознаки булінгу стосовно дітей дошкільного віку та що робити батькам»  - жовтень. Відповідальна: Галайко В.І.

6. Проведення «ранкових зустрічей»  з метою формування навичок дружніх стосунків - щодня. Відповідальні: вихователі

7. Створення морально-, психологічно комфортного та безпечного середовища в закладі. Виховування толерантності та взаємоповаги серед учасників освітнього процесу (педагоги – батьки – діти) формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять - постійно. Відповідальні: педагоги​

8. Оновлення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в дитячих колективах – Вересень

жовтень. Відповідальна: Галайко В.І.

9. Діагностування рівня напруги, тривожності в дитячих коллективах.Відповідальна: Галайко В.І.

10. Консультивна робота з учасниками освітнього процесу

Батьківська рубрика «Скринька довіри» (анонімний зворотній зв’язок, запитання-відповідь) - за запитом. Відповідальні: Галайко В.І., Топчій С.М.

​11. Профілактично-просвітницька, корекційно-розвивальна робота з учасниками освітнього процесу - впродовж року. Відповідальна: Галайко В.І., Топчій С.М.

​12. Круглий стіл для педагогів «Безпечний дитячий садок. Маски булінгу» - січень. Відповідальні:  Галайко В.І., Топчій С.М.

​13. Міні-тренінг «Як навчити дітей безпечної поведінки» - квітень. Відповідальна: Галайко В.І.

​14. Година спілкування «Не допускай насилля над ближнім» - за планом.  Відповідальні: вихователі

​15. Хвилинка відвертого спілкування «Що посієш, те й пожнеш…» - за потребою.  Відповідальні: Галайко В.І., вихователі

​16. Проведення заходів в рамках тематичного тижня «Тиждень дитячих мрій та добрих справ» -  равень. Відповідальні: Галайко В.І., вихователі​.                                                                                                                          

        

  

Булінг у дитячому садку

 — міф чи реальність

Чи замислювалися ви, де беруть витоки комплекс жертви або потреба агресії стосовно інших. Мало хто з батьків знає про булінг чи стикається з цим явищем в дитячому садку. Чому і як дитина дошкільного віку стає жертвою булінгу? Дізнайтеся з пам’ятки, що означає цей термін, хто може спровокувати булінг та як змінюється поведінка дитини

ЯКІ ВИДИ

Булінг (від англ. to bull — переслідувати) — свідома агресивна поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої.

Булінг може проявлятися як тиск:    -  психологічний;     -   фізичний.

Часто діти застосовують і фізичний, і психологічний тиск на жертву. Наприклад, образи, приниження, ігнорування, непоступливість, погрози, побиття під час ігор.

ХТО ПРОВОКУЄ

Булінг серед дітей старшого дошкільного віку можуть спровокувати дорослі. Діти старшого дошкільного віку одразу сприймають ставлення авторитетних дорослих до інших і беруть це ставлення за зразок. Вони починають цькувати дитину чи дітей, якщо:

  • педагог або помічник вихователя —
    – зневажливо ставиться до дитини, яка часто плаче або невпевнена в собі;
    – ігнорує скаргу дитини на те, що її образили однолітки;
    – глузує із зовнішнього вигляду дитини;
    – образливо висловлюється про дитину чи її батьків;
    – проявляє огиду щодо фізичної або фізіологічної особливостей дитини;
  • батьки або члени сім’ї —
    – б'ють та ображають дитину вдома;
    – принижують дитину у присутності інших дітей;

ЯК МІНЯЄТЬСЯ ПОВЕДІНКА ДИТИНИ

Дитина-жертва булінгу поводиться незвично. Якщо раніше вона охоче відвідувала дитячий садок, то тепер така дитина:

  • вдома —
    – не хоче одягатися вранці;
    – шукає собі будь-яку справу вдома, аби не йти до дитячого садка;
    – просить батьків забрати її із дитячого садка раніше;
    – плаче, вигадує хворобу або в неї дійсно підвищується температура тіла, починають боліти голова, живіт;
    – не контактує з однолітками у дворі;
    – грає наодинці в парку;
  • в дитячому садку —
    – не бере участь у сюжетно-рольових та рухливих іграх, спільній самостійній художній діяльності тощо;
    – усамітнюється при будь-якій нагоді;
    – часто губить свої іграшки або речі;
    – бруднить чи псує одяг;
    – грає поламаними іграшками;
    – відмовляється на користь іншої дитини від головної ролі в театралізації чи грі;
    – не має друзів у групі.